Tilbud / fag

Her finner du en oversikt over alle fagene vi tilbyr opplæring i.
Ta kontakt på rektor@notoddenkulturskole.no for mer informasjon om de forskjellige fagene.

Individuell undervisning

Bass-gitar
Bassen er et sentralt instrument i all populærmusikk, blues, rock og jazz. Det tilbys individuell undervisning med innslag av band-samspill.

Bård Gunnar Moe
Gitar
Det gis individuell gitar-undervisning innen flere ulike sjangere, nivåer og aldersgrupper, medinnslag av band-samspill.

Trond Ytterbø
Hardingfele
Hardingfele er et norsk folkeinstrument med lange tradisjoner. Det gis individuell undervisning med utgangspukt i norsk folkemusikk
Fra 6 år

Gudrun Straand
Klarinett
Undervisningen på klarinett foregår individuelt. Elevene må gjerne også spille i korps!

Piano
Kulturskolen tilbyr individuell pianoundervisning innen både klassisk og rytmisk musikk. Det er en forutsetning at elevene har tilgang til piano til daglig øving. Instrumentet må ha 88 tangenter.

Tor-Egil Skaar
Saksofon
Undervisningen på saksofon foregår individuelt. Elevene må gjerne også spille i korps!

Sangundervisning
Stemmen er sangernes instrument. Opplæringen har som mål å utvikle elevens stemme teknisk og musikalsk.

Sigrun Daljord
Slagverk / trommer
Vi tilbyr undervisning på trommesettet som er et sentralt instrument i blues, rock, pop, jazz og andre moderne musikkformer.

Jostein Rørmark

Gruppe-undervisning

Ballett
Klassisk ballett er en scenisk danseform som har røtter tilbake til 15- og 1600-tallet. Balletten regnes som en grunnleggende treningsform innen dans. Den klassiske balletten er satt sammen av et fastlagt trinnsystem og posisjoner som igjen danner grunnlaget for andre tekniske danseformer. Ballett fokuserer på korrekt kroppsholdning og en velbalansert styrke i hele kroppen, samt beveglighet, balanse og koordinasjon. Undervisningen foregår i grupper.
Fra 4 år

Nadia Karlsen
Barnekor
Barnekor er et tilbud for barn mellom 6 og 10 år og foregår på Kulturskolen onsdager mellom 18:00 - 19:00
Fra 6 år
Til 10 år

Film- og Videoproduksjon
På Film- og Videoproduksjon vil elevene lære grunnleggende filmproduksjon. Et delmål i undervisningen er å levere en kortfilm til UKM i uke 10. Undervisningen foregår i grupper på seks elever, har en praktisk tilnærming, og alle elevene får prøve seg både foran og bak kamera i flere funksjoner. Elevene lærer å uttrykke seg kreativt gjennom film, løse utfordringer som oppstår underveis, og å jobbe sammen med andre mot samme mål. Det behøves ingen forkunnskaper, men nedre aldersgrense er 13 år.
Fra 13
Til 18 (20)

Tormod Sunde Vinje
KOR
For en del er det en lang vei å gå om en skal dra til en sanglærer for å lære sang. Det å stå der helt alene og synge er for mange kjempeskummelt. I et kor vil man få hjelp fra felleskapet. Man blir en enhet og plutselig er man ikke ene og alene men flere stemmer i en forening.
Fra 10
Til 20

Sigrun Daljord
Kulturgruppe
Kulturgruppa ved Notodden Kulturskole har gjennom mange år vært leverandør av kulturelle opplevelser i Notodden og omegn. Denne gruppen har spesielle opptaksvilkår.

Ruben Kvålseth
Låtskriving og Studioinnspilling
Lag låter sammen med andre i appen «Garageband» og spill inn låta i Juke Joint Studio! Hvem passer dette for? •Du kan være en som synger eller spiller et instrument, eller ha interesse for å lage musikk med iPad eller iPhone. •Du kan være helt “fersk” uten å kunne noe fra før, som å ha holdt litt med musikk. Det viktigste er at du synes dette høres spennende ut og er interessert i musikk!!
Fra 12

Bård Gunnar Moe
Musikk og data
Musikk og Data er ment som et suplement til tilbudene og opplæring i tradisjonelle instrumenter som gitar, sang, piano, bass, trommer o.l... Grunnideen er at vi skal kunne tilby nyttig informasjon og opplæring for alle som er ineressert i å lage og fremføre musikk ved hjelp av digitale/elektroniske verktøy
Fra 13 år

Tegning, form, farge
Gjennom 10 uker vil elevene få bli kjent med ulike teknikker innen tegning, form og farge. Kurset har som formål å være et vidt tilbud som dekkerulike uttryksmåter og spesialiserte fagfelt.
Fra 9 år
Til 14 år